In 28 dagen van gifbelt naar tempel

Why psyllium every day.. keeps the doctor away

Why psyllium every day.. keeps the doctor away

Ik ben al jaren fan. Niet van de smaak, ik ken veel mensen die het nemen met alleen water maar dat kan ik niet aan. Maar wat geeft het een goed gevoel!! In 2009, toen ik de eerste versie van mijn boek In 28 dagen van gifbelt naar tempel schreef heb ik psyllium direct toegevoegd als ‘broodnodig’ supplement. Je voelt je er schoon door en opgeruimd. Een tempel dus 😉

Hoe vaak horen we niet dat we vezels nodig hebben? En zien we ‘vezelrijk’ staan op verpakkingen? Meestal betekent dat niets behalve een marketing truc van een fabrikant die er helaas terecht vanuit gaat dat wij helemaal niet weten hoeveel dan ‘veel’ is en wat we dan nodig hebben per dag. Om een simpele vergelijking te maken, we hebben 30 tot 40 gram vezels nodig en een boterham bevat zo’n twee gram. Schiet lekker op dus.

Jawel, groenten is de top bron van vezels maar velen van ons vinden het moeilijk om de hele dag te grazen ;-). Pure vezels zijn een geweldige toevoeging op je voedingspatroon en ik kan deze echt van harte aanraden. Glutenvrij en daarnaast nog veel meer fantastische voordelen:

Psyllium stimuleert de darmen zodat ze hun werk beter kunnen doen
Het is dus geen laxeermiddel en nee, je darmen worden er niet lui van. Integendeel, het effect is tegenovergesteld, vezels helpen ze juist.

Psyllium is voeding voor je darmflora
Ook wel ‘prebiotisch’ genoemd. Ik was blij dat ik de jonge Duitse arts Giulia Enders erover hoorde in haar geweldige boek over de darmen: De mooie voedselmachine
. Er wordt veel gezegd over probiotica maar prebiotica is voedsel voor je hardwerkende positieve darmflora. Dus alle ‘beestjes’ die zorgen dat alles optimaal wordt verwerkt. En deze willen we graag groot en sterk houden. Psyllium is daar een fantastisch middel voor.

Psyllium verlaagt het cholesterol gehalte
Voor veel mensen met een verhoogd cholesterol (en dan vooral het slechte cholesterol, het LDL) gehalte een fijn hulpmiddel. Het is wel zaak om er flink bij te bewegen en veel water te drinken. Overigens is dat sowieso een goed idee bij het gebruik van psyllium.

Psyllium helpt bij constipatie
Heel veel mensen hebben last van darmklachten. Heel vaak komt dit door te weinig vocht en te weinig vezels. Met psyllium krijg je dus genoeg vezels binnen en doordat je er veel water bij moet drinken komt het met de vochtbalans ook goed. Zie hieronder bij de tips nog waar je dan wel op moet letten.

Extra tips voor het gebruik

– je kunt zelf het moment kiezen om psyllium te gebruiken. Veel fabrikanten van afslankkuren adviseren het voor de maaltijd te nemen i.v.m. het verzadigende effect, echter zou ik het ’s avonds innemen, een paar uur na de maaltijd. ’s nachts is de darm het meest actief en heeft het naar mijn idee het meeste effect. Ja, je drinkt dan een hoop water voor je gaat slapen en soms zorgt dit ervoor dat je ’s nachts moet plassen.
– ik neem het zelf in met troebele appelsap en drink daarna twee grote glazen water. Gedurende de dag ook genoeg water! Psyllium neemt 30 x zijn eigen gewicht aan vocht op en als je er niet genoeg bij drinkt dan lijkt het op het aanmaken van cement. Zonder water blijft het als een ‘klont’ zitten. En dat is natuurlijk niet de bedoeling en erg onprettig!
– voor sommige mensen werkt het tegengesteld om direct te beginnen met dagelijkse doseringen. Het lichaam krijgt dan ineens heel veel vezels en moet hieraan wennen. Neem het dan om de dag en in bijna alle gevallen zorgt dit ervoor dat het meteen effect heeft.
– ik koop mijn psyllium vezels altijd hier, waar ik ook andere supplementen, verzorgingsproducten, glutenvrije pasta, kruiden, olie en nog veel meer koop.
– psyllium is verkrijgbaar in capsules of een hele pot met losse vezels zoals hierboven. Je moet enorm veel capsules nemen om echt genoeg psyllium binnen te krijgen dus ik adviseer je om een pot met losse vezels te nemen.

Sorry, comments are closed for this post.