In 28 dagen van gifbelt naar tempel

Welke mueslibar kies ik? Of helemaal niet?

Welke mueslibar kies ik? Of helemaal niet?

Je zou denken dat een zogenaamde ‘healthy bar’ een ideaal en écht gezond tussendoortje is. De fabrikant verleid ons met een mooie verpakking, ongebleekt karton, lokkende teksten en deze wordt dan ook nog verkocht in een natuurwinkel dus dan denk je al vaak dat het wel goed voor je moet zijn. Helaas zijn ze nagenoeg allemaal suikerbommen. De meesten worden gezoet met gewone suikers en in anderen vind je vooral dadels en ander zoet fruit. Het probleem hiervan is dat dadels een enorm hoge GI* hebben (net zo hoog als jam met suiker) en dus in je lichaam hetzelfde effect hebben als ‘gewone’ suiker. Wanneer je moet kiezen tussen twee ‘kwaden’ dan kun je uiteraard beter een reep kiezen van dadels maar het is wel belangrijk dat je weet dat ook deze niet zo gezond zijn.

Hier een analyse van 12 ‘healthy bars’, waarbij gekeken wordt naar suiker (toegevoegd of uit andere bronnen, zoals dadels of fruit) en andere chemische toevoegingen. Welke je uiteindelijk kiest, het devies is: weet wat je eet en wat de ingrediënten nu eigenlijk betekenen. Koop sowieso geen producten met toevoegingen die je niet begrijpt en kies de varianten met zo min mogelijk ingrediënten, zoals noten, fruit en eventueel wat honing. De ingrediënten op een verpakking zijn gerangschikt op hoeveelheid. Dus de eerst genoemden zijn de belangrijkste.

* GI staat voor glycemische index, simpel gezegd betekent dit de snelheid waarin het voedingsmiddel in suiker wordt omgezet door het lichaam.

Hero B’tween kokos
Op de frisse ‘luchtige’ babyblauwe verpakking worden mooie beloftes gedaan: ‘4 granen, een bron van vezels’ en ‘ geeft je direct weer energie!’. Dat laatste geloof ik wel, want na het bestuderen van de verpakking blijkt één reep bijna twee suikerklontjes te bevatten, totaal is 33% van de reep suiker. Dan is er ook nog 24% melkchocolade wat ook nog eens voornamelijk uit suiker bestaat. In de lange ingrediënten lijst, telde ik maar liefst 8 soorten suiker. Het is lastig om de beloofde vier granen te vinden, haver en tarwe zijn duidelijk maar verder alleen nog ‘granen crispies’ die zijn gemaakt van (weer) tarwemeel en nog wat suikers.

Nature Crops – Quinoa & Pruimen
De titel klinkt geweldig en de bruine verpakking met een plaatje van een mooie pruim is veelbelovend. De percentages (wel biologisch) quinoa (18%) en pruimen (12,5) vallen flink tegen en er zijn vier soorten suiker te tellen in de lijst van ingrediënten, alsmede twee keer soja, wat niet zo goed voor je is. Er staat een claim op dat het product veel voedingsvezels heeft, maar dit blijkt 5,5 gram per reep te zijn (je hebt per dag 30 tot 40 gram nodig, dat zijn nogal wat reepjes). Ook deze heeft minimaal ruim 2 klontjes suiker per stuk.

AH Excellent – pompoen- & zonnebloempit
De doorzichtige verpakking laat een verzameling bij elkaar geperste granen zien, wat onmiddellijk een gevoel oproept van ‘dit is gezond’. Het totaal aan pitten is zo’n 40% van de reep. De rest blijkt toch ook een suikerbom te zijn. De verpakking geeft aan dat de reep zo’n 20% suiker bevat maar de 12% melkchocolade bestaat ook bijna helemaal uit suiker dus dat komt er nog bij. Dan nog 3% honing (beter dan witte suiker maar ook een aanval op je suikerspiegel) en daarnaast dextrose (suiker) en sorbitol, een zoetstof. Helaas kan ook deze mueslireep zeker niet als gezond worden bestempeld.

Eat Natural – amandelen, abrikozen & een yoghurt laagje
Een bekende naam in de zogenaamd gezonde repen-wereld. Er is wel een lijst van ingrediënten maar geen tabel met de splitsing van elementen als koolhydraten, vetten en eiwitten. Dan om te beginnen het yoghurtlaagje, dit bestaat uit plantaardig vet en suiker, nagenoeg niet uit yoghurt. Wél bestaat 41% van de reep uit pure amandelen, abrikoos en kokos dus dat is redelijk. Daarbij komt wel dat Eat Natural voor 34% uit suiker bestaat. Apart, wanneer er wordt geclaimd: ‘zo lekker kan verantwoord zijn’ en ‘beste kwaliteit ingrediënten’. Jammer dat dit wordt beweerd over een combi van (wel wat) pure ingrediënten en verder fake yoghurt en suikers.

AH puur en eerlijk – biologische mueslireep chocolade
Puur en eerlijk. Termen die AH te pas en te onpas gebruikt en ook hier is het nogal dubieus. Het percentage granen is veelbelovend, 44%, maar er zijn veel suikers te zien (onder andere glucosestroop, als tweede ingrediënt genoemd dus een van de belangrijkste onderdelen). Ook de 12% chocolade bestaat met name uit rietsuiker. Dit klinkt gezonder maar maakt voor je suikerspiegel niets uit. Totaal komt het suikerpercentage in de reep op 33%, bijna twee klontjes per reep. De ingrediënten zijn van biologische oorsprong maar zoveel suiker en toevoegingen klinkt toch niet echt puur en eerlijk.

Nakd – berry cheeky
Een mooie verpakking, simpel en vol met leuke teksten zoals ‘yummy raw fruit’ , ‘nourishing & delicious’ en ‘wholefood smooshed together’. De ingrediënten lijst is helemaal geen teleurstelling. Er zijn geen suikers te vinden, wel 8% appelsap waar wat in kan zitten maar dat is minimaal. Verder is het enige ietwat dubieuze element de ‘natuurlijke aroma’s’ (wat zijn dat dan en hoe natuurlijk en puur is dat?) maar dit kan niet meer zijn dan 1%. Verder is het een combinatie van dadels, havervlokken, rozijnen, pinda’s, frambozen, aardbeien, amandelen en walnoten en dus tarwe-, suiker- én zuivelvrij. Zowaar een aanrader dus!

Molenaartje Fruit break Apple Organic
Een typische reep die alleen bij de natuurwinkel te krijgen is. Een sterke eco look en de naam ‘Molenaartje’ roept een gevoel van een ambachtelijk product. ‘Gezoet met speltstroop’ staat voorop de verpakking en op de zijkant is te lezen: ‘een combinatie van een heerlijke fruitvulling en speltmeel’. De lijst van ingrediënten is echter erg lang. Het eerste ingrediënt, 33% appelvulling, klinkt leuk maar deze vulling bestaat voor 10% uit appel en de rest is suiker. Daar bovenop nog 18% speltstroop, een zoetstof en direct vergelijkbaar met suiker. Verder nogal bizarre ingrediënten zoals de rijsmiddelen natriumwaterstofcarbonaat (wordt ook wel gebruikt als mild schuurmiddel) en ammoniumwaterstofcarbonaat (irriteert huis, ogen en longen en wordt ook in medicijnen gebruikt). Hoe weinig het ook is, ik krijg het liever niet binnen.

Zonnatura – notenmix reep
Zonnatura heeft een gezond imago en deze reep past daar goed bij. Er zijn weinig ingrediënten, dat is een goed teken. 67% van de reep bestaat uit pinda’s, amandelen en pompoenzaden. Bij het woord honing staat geen percentage maar moet tussen de 16 en 28% liggen. Honing is uiteraard een mooier product dan geraffineerde suiker maar heeft toch ook een sterk effect op de suikerspiegel. Hoe dan ook is dit een eerlijke reep en maakt zijn beloftes waar.

Doves Farm Organic – Butter Flapjack
Een simpele, gezond ogende verpakking met een titel die de Nederlander niet direct veel zegt. Een kleine 20% van de reep is boter, daarnaast zijn twee soorten suiker te vinden, waaronder invert sugar syrup (glucose-fructosesiroop, vrijwel de meest schadelijke vorm van suiker). De claim ‘a source of fibre’ impliceert misschien een hoop maar met slechts 2,3 gram per reep wordt dat niet waargemaakt. 29% van de reep bestaat uit suiker, verder is de lijst van ingrediënten wel kort en zuiver. Zoet en vet, dat is deze reep sowieso dus zal zeker in de smaak vallen. Maar de vraag of deze gezond is lijkt nu wel beantwoord.

Just Nuts – apple & cinnamon
In blije groene letters komt de claim ‘a happy honest treat’ je tegemoet. Happy is het zeker, in het staatje vind je terug dat de reep voor 43% uit suiker bestaat, ruim 3 klontjes per reep van 35 gram. Suiker staat niet an sich in de lijst maar dit is wel de hoeveelheid suikers die het product bevat (uit het fruit). De naam van de reep is ‘apple & cinnamon’ maar met slechts 6% appel en een minuscule 0.69% kaneel. De reep bestaat voor 40% uit dadels dus dat maakt de reep ongetwijfeld mierzoet. De ingrediënten lijst kan best zuiver genoemd worden maar het valt toch wel echt onder de categorie ‘snoep’.

Rude Health – the pumpkin
Een springende, energieke vrouw op een feloranje verpakking geeft een goed gevoel. Dit moet een gezond feestje zijn! De naam ‘the pumpkin’ belooft wat, pompoen zal dus wel het hoofdingrediënt zijn. Helaas niet. Het gros van de reep bestaat uit dadels (63,6%) en slechts 4% pompoen. De ingrediënten zijn wel eerlijk en zuiver, dat is het probleem niet. Maar met 17 gram per reep (bijna 4 klontjes) bestaat deze voor 48,5% uit suiker. Een flinke aanslag op je suikerspiegel dus. De claim ‘no refined sugars’ klopt, maar dat betekent niet dat de natuurlijke suikers zo maar gezond zijn. Dat is een illusie!

Raw bite – spicy lime
De claim is duidelijk op deze strak vormgegeven ‘eco bar’; ‘Fruit & nuts, ginger and chili… that’s it’. De lijst is kort en dat is natuurlijk een goed teken. Ook zijn de ingrediënten echt onschuldig (58% dadels, 3% limoensap en 39% noten, gember, chili en citrusolie. De grote hoeveelheid dadels maakt het wel heel zoet en geeft een hoog suikergehalte, dit is sowieso niet gezond. Toch krijgt deze het voordeel van de twijfel omdat de ingrediënten zo puur zijn en er geen misleidende claims worden gedaan.

Sorry, comments are closed for this post.