In 28 dagen van gifbelt naar tempel
Verschillen tussen sappen en smoothies

Verschillen tussen sappen en smoothies

Gisteren ontving ik deze nieuwsbrief van het geweldige bedrijf Frecious, hierin worden de verschillen tussen sappen en smoothies goed uitgelegd. En informatie over mijn favoriete slowjuicer

Wat is het verschil tussen smoothies en juices?
Je hoort tegenwoordig steeds meer over sappen en smoothies. En veel mensen gebruiken de termen door elkaar. Maar er zijn grote verschillen; ook waarvoor je ze kan gebruiken.

Smoothies bevatten veel vezels en pulp. Juices bevatten geen of weinig vezels, maar juist de uitgeperste ‘inhoud’ van deze vezels. Binnen in vezels zitten (kortgezegd) namelijk de meeste voedingsstoffen.

Voordelen van vezels (smoothies)
Smoothies zijn in z’n geheel vermalen groenten en of fruit. Het ‘gewas’ wordt tot een pulp geblend, hiermee behoud je o.a. de vezels. Vezels zijn een voedingsbodem voor de goede darmbacteriën en ondersteunen een gezonde spijsvertering. Ook zorgen ze voor een verzadigd gevoel.

Nadelen van vezels (smoothies)
Maar veel voedingsstoffen blijven ‘opgesloten’ in de vezelstructuur (celmateriaal), waardoor je ze lang niet allemaal kunt nemen. Deze vezels verlaten je lichaam zonder voedingsstoffen te hebben afgegeven. Verder kunnen vezels voor mensen met een minder goede spijsvertering klachten geven als opgeblazenheid of een vol gevoel. En dat geldt voor veel mensen, met name vrouwen.

Voordelen van uitpersen (juicen)
In een juice zijn de ingrediënten ‘uitgeperst’. Het pulp (vruchtvlees, ‘lege’ vezels) is gescheiden van het vocht. Doordat je lichaam niet eerst de vezels hoeft af te breken kunnen de voedingsstoffen heel eenvoudig en snel worden opgenomen.

Mijn favoriete slowjuicer

Veel sapcentrifuges of goedkopere slowjuicers behouden echter niet heel veel voedingsstoffen. En de vezels worden minder goed uitgeperst. Een échte slowjuicer heeft als resultaat: een extreem hoge lichaamscel-opname van zeer veel voedingsstoffen.

Nadelen van uitpersen (slowjuicen)
Slowjuice bevat geen (hele) vezels. Dus het drinken ervan geeft een minder gevuld/verzadigd gevoel. En niet-uitgeperste vezels stimuleren de darmwerking en hebben een reinigend effect. Daarom zul je er altijd normaal bij moeten blijven eten.

Kortom
Met een normaal voedingspatroon krijg je voldoende vezels binnen. Daar hoef je geen extra juices of smoothies voor te drinken. Juices drink je om je lichaam meer voedingsstoffen op te laten nemen. Want dat gebeurt al snel te weinig. En slowjuice is het ultieme qua efficiëntie en effectiviteit.

En voor alles geldt; kijk niet alleen wat er in zit aan voedingsstoffen. Maar bedenk wat jouw lichaam er daadwerkelijk van op zal nemen. Vezels geven lang niet alle voedingsstoffen af. Bewerkte en gepasteuriseerde voeding zorgen voor veel minder ‘opname’ etcetera.

Zie hier mijn favoriete slowjuicer

One Response to Verschillen tussen sappen en smoothies