In 28 dagen van gifbelt naar tempel
Meer over het ei, want dat hoort er nu bij

Meer over het ei, want dat hoort er nu bij

Toen ik de eerste versie van In 28 dagen van gifbelt naar tempel schreef heb ik eieren buitengesloten omdat ik ervan overtuigd was dat ze niet goed voor je zijn (o.a. vanwege cholesterol, wat een misvatting!) en dat veel mensen een allergie hebben voor eigeel. Nu is over allergieën van alles te zeggen, in het detox programma zijn alle noten bijvoorbeeld toegestaan, en schaal- en schelpdieren, en ook hier zijn veel mensen allergisch voor. Ga zo maar door en dan bestaat het detox programma alleen nog uit water. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Ondertussen ben ik vier jaar verder en ook weer een stuk wijzer. Ondertussen vind ik dat een ei echt in het detox programma hoort omdat het fantastisch gezonde voeding is en natuurlijk heerlijk. Ook kun je er geweldig mee koken! Gelukkig is het ei nu wel aanwezig in mijn boek, sinds de september 2013 editie maar nog niet iedereen heeft deze.

Eieren zijn niet slecht voor je cholesterol (je hebt de cholesterol uit ei juist nodig voor een aantal cruciale functies in je lichaam), je wordt er niet dik van (ook niet van het eigeel), er wordt zelfs vaak gezegd dat het zorgt voor minder honger en ook een zeer positieve invloed heeft op hormonen in je lichaam die de vetverbranding beïnvloeden.

En dan hebben we het nog niet gehad over alle voedingsstoffen in eieren die je zo nodig hebt: calcium, ijzer, fosfor, zink, thiamine, vitamine B6, B12 (deze is vooral belangrijk omdat je geen vlees eet tijdens het programma en veel mensen hier een tekort aan hebben), vitamine A, E en K, D, alle essentiële vetzuren, choline, pantotheenzuur en choline.

Zoals ik in een eerder bericht zei, is het echt heel erg belangrijk dat je fatsoenlijke eieren kiest en koopt. Recentelijk hebben we alweer in het nieuws mogen vernemen dat in Duitsland niet-biologische eieren als biologische eieren worden verkocht.. Dat maakt je hopelijk nog alerter op dit soort dingen en zorg je dat je je eieren koopt bij een lokale boer wiens kippen ruim buiten kunnen lopen en gevarieerd voedsel krijgen. Die gezond zijn en een ‘normaal’ leven leiden.

En dan qua hoeveelheid, je kunt echt iedere dag eieren eten. Sommige voedingsdeskundigen die ik spreek zeggen dat je er best 14 per dag kunt eten, andere zeggen zo’n 14 in de week.. Tja! Zoals gewoonlijk zijn er veel meningen. Ik zou zeggen, zie een ei als een zeer regelmatig onderdeel van het programma, maar aangezien dat je toch heel veel moet variëren, denk ik niet dat je de hele dag alleen maar eieren gaat eten 🙂 Overigens sprak ik gisteren nog een voedingsdeskundige die zei dat de meest gezonde manier van het eten van een ei is zachtgekookt. Gelukkig is dat ook mijn persoonlijke favoriet.

Dus geniet ervan en eet ze zo of verwerk ze in je detox recepten en menu’s!

Sorry, comments are closed for this post.