In 28 dagen van gifbelt naar tempel
Grazen en snacken.. wat eet je eigenlijk per week?

Grazen en snacken.. wat eet je eigenlijk per week?

In mijn boeken heb ik het erover, de programma’s die al een tijd niet meer op tv zijn, waar lange tafels vol met al het eten en drinken van één week van een persoon zijn uitgestald. Ik smulde ervan! Sonja heeft het trouwens ook gedaan in haar programma. Iedereen schrikt. Altijd. En ik denk zomaar wanneer je dit doet bij veel (om niet te zeggen de meeste) mensen, dat ze allemaal schrikken. Het meeste gaat totaal onbewust naar binnen.

In Engeland is het veel chips, vis en patat, sandwiches, ‘pints of beer’, veel kant-en-klaar-maaltijden, koekjes en ‘garlic bread’. En dan de glazen, zo niet flessen, frisdrank. Tikt wel aan.

In Nederland kun je het ook wel een beetje uittekenen. Veel, heel veel boterhammen. De gewone sneetjes maar ook bolletjes, croissantjes, pistolet’jes, crackers en beschuit. Zet er nog maar een stuk kaas bij, twee of drie soorten vleeswaren en zoet beleg, handen vol chips, zakjes autodrop en andere ‘auto-snacks’, glazen jus d’orange en ja, ook frisdranken. Daarbij de ladingen koffie – wist je trouwens dat wij in Nederland de meeste koffie drinken? –, vaak met suiker en/of melk . Misschien een paar appeltjes of een banaan en een paar handjes ijsbergsla met dressing uit de supermarkt, wat sperziebonen, een paar stronkjes broccoli, een opscheplepel doperwten en wat cherrytomaatjes. Dan nog een afhaal maaltijd en een diepvriespizza. Dat moet het ongeveer zijn voor de week, toch?

Vaak begrijpen mensen niet dat ze ieder jaar steeds zwaarder worden. Zo gek eten ze toch niet? “Ik eet te weinig dus hou alles vast”, “ik word van een glas water nog dik” wordt vaak gezegd. Hoe zit het nu eigenlijk?

De echte waarheid is niet eenduidig. Wat voor de één werkt, werkt vaak voor de ander niet. Alhoewel ik in de afgelopen jaren veel dingen zie die bij nagenoeg iedereen werken (geen of bijna geen gluten, koemelk, suiker en voorverpakt fabrieksvoer uit de middenpaden van de supermarkt) is het onbewuste eten een groot probleem. We eten en drinken zo onbewust dat we niet weten hoeveel we nu eigenlijk tussendoor hebben gesnackt, hoeveel wijntjes of biertjes we op de Vrijmibo hebben verorberd en hoe eenzijdig (en veel!) we nu eigenlijk eten.

Een leuk programma om eens te kijken (lekker Engels :-)) is Secret Eaters, kun je op YouTube bekijken (Secret Eaters) en om eens na te denken hoe jouw week eruit ziet!

Enjoy! (Consciously.. :-))
Jacqueline

Een programma van 28 dagen om je echt heel erg bewust te worden van je eetpatroon en ‘cravings’ vind je in mijn boek: In 28 dagen van gifbelt naar tempel 

 

Sorry, comments are closed for this post.