In 28 dagen van gifbelt naar tempel
DOSSIER – glutenvrij

DOSSIER – glutenvrij

We horen en lezen er veel over; glutenvrij eten. Er zijn gestaag groeiende Facebook groepen en er wordt zelfs in het nieuws over gesproken. Is dit de nieuwste trend, rage of onzinnige voedingstheorie? Of zit er een sterke kern van waarheid in?

Gluten is een eiwit, aanwezig in granen zoals tarwe, rogge, spelt en gerst. Mensen met coeliakie (dit spreek je uit als seu-lia-kie) lijden aan een ernstige glutenallergie. Deze gaat zo ver dat, bijvoorbeeld, wanneer eten wordt geserveerd op een bord waar nog een molecuul gluten op aanwezig is, ze er al ziek van worden. Vandaar dus ook de vermeldingen op sommige verpakkingen van ogenschijnlijk glutenvrije producten zoals boekweitmeel: ‘gemaakt in een fabriek waar ook noten en tarwemeel wordt verwerkt’ omdat de moleculen met gluten dan toch in het product aanwezig kunnen zijn.

Nu heeft gelukkig slechts een kleine groep een daadwerkelijke glutenallergie, echter blijkt er een enorm grote groep te zijn (er wordt wel gezegd zo’n 70% van de mensen) die last heeft van sensitiviteit voor gluten, ofwel glutenintolerantie. Hoe kom je daar nu eigenlijk achter? Een allergie is te testen met een bloedtest, een intolerantie niet. Heel simpel. Er (tijdelijk) mee ophouden! Al binnen een paar weken zonder gluten merken veel enorm verschil, dit kan bij mensen verschillend zijn: betere darmwerking, mooiere huid, veel meer energie (dit gebeurt bij bijna iedereen), gewichtsverlies indien nodig, minder tot geen hoofdpijn, migraine, andere pijnen.

Klinkt als een makkelijke test dus, gewoon geen gluten meer! Maar een leven ‘zonder brood en pasta’ blijkt toch voor veel mensen een enorm heftig idee te zijn. Vooral de boterham (en dus ook de cracker, het beschuitje, de koekjes, cake’jes, ontbijtkoeken, ga maar door). Er komen steeds meer glutenvrije producten en er zijn al hele schappen met merken zoals Schär. Het probleem daarbij is vaak dat deze producten vol met transvet, suiker en andere toevoegingen zit dat het echt geen wenselijke alternatieven zijn. Etiketten lezen blijkt dus sowieso echt nodig.

Ik raad je aan om rijstwafels en boekweitcrackers in huis te halen, redelijk makkelijk te krijgen. Van boekweitmeel maak je heerlijke wraps die je met van alles kunt beleggen. Er zijn genoeg boeken (waaronder de mijne) met veel alternatieven voor de boterham en het bord pasta en op mijn site vind je veel informatie over glutenvrije pasta’s, crackers e.d. die wél fatsoenlijk zijn en waardoor je dus van deze producten kunt blijven genieten. Zorg er overigens ook voor dat je, wanneer je bijvoorbeeld ervoor kiest om brood te laten staan, je gevarieerd gaat eten waarbij groenten en fruit veel meer naar de voorgrond komen. We eten er allemaal veel te weinig van.

Als je meer wilt lezen over tarwe (en bijvoorbeeld waarom opoe gewoon wel brood at en nergens last van had) is het boek van William Davis (Broodbuik) een aanrader.

Een maand zonder gluten kan zomaar eens jouw leven veranderen. Echt!

Sorry, comments are closed for this post.