In 28 dagen van gifbelt naar tempel
Dieet, sport, afvallen.. wat moet je daar nu eigenlijk mee?

Dieet, sport, afvallen.. wat moet je daar nu eigenlijk mee?

Met deze titel hoop je wellicht in de eerste paragraaf een antwoord op deze moeilijke, maar belangrijke, vraag te vinden. Een definitief antwoord. Zo’n antwoord waarna we nooit meer hoeven nadenken over de schijnbaar eeuwige vraag en de eeuwige dilemma’s rondom ons lichaam, ons gewicht en ons ‘zijn’. Hoe krijgen we zo snel mogelijk het lijf waar we van dromen en hoe houden we deze de komende 100 jaar?

Mijn nieuwste boek kan je daar sowieso erg goed bij helpen maar dat even terzijde. 🙂

Voeding is een dynamisch, soms ongrijpbaar, en daarom super interessant onderwerp. In de afgelopen 40 jaar zijn er allerlei theorieën voorbij gekomen, het begon met vet als volksvijand nummer een, dan nog de eiwitten en nu.. suiker. Ik ben ook van het anti-suiker kamp, niet voor 100% maar dan wel voor zoveel mogelijk. Jamie Oliver heeft gelijk, de wereld is gek geworden. Door alle suikers in 80% van de producten in de supermarkt kampen we nu met enorme gezondheidsproblemen. En vele verslaafden aan een legale drug. Food is big business, er worden miljarden mee verdiend. Niet alleen door de producent maar ook door de dieet industrie. We worden dus overladen met ‘de beste diëten’, ‘de beste maaltijdvervangers’ en, ‘de superste superfoods’. Wat moet je nog kiezen? Wie moet je nog geloven?

Ik zeg altijd, begin bij het begin. Hier zijn wat tips die je misschien al kent, maar soms is het nodig om onszelf weer te herinneren aan de basics:

– allereerst: laat je niet gek maken door instagram foto’s van mensen die 40 kilo zijn afgevallen in drie weken en lijken op door anorexia getroffen fotomodellen met een laag spieren erop
– koop voeding zonder ingrediënten lijst
– zorg dat minimaal de helft van je bord bestaat uit verse groenten
– eet zoveel mogelijk verschillende groenten
– eet de producten van het seizoen
– koop zo puur mogelijk, het liefst biologisch en lokaal geproduceerd
– eet zaden, noten en kiemen, laat deze vaste onderdelen zijn van je voedingspatroon
– wanneer je voor brood kiest, eet dit slechts heel af en toe en
koop dit alleen maar bij een bakker die geen broodverbeteraars gebruikt en geen geprepareerde meelmixen
– spring af en toe uit de band met je ‘guilty pleasures’ en geniet hier dan ook met volle teugen van, eet en drink deze zonder de televisie aan, zonder op je telefoon te kijken
– spendeer tijd, energie en geld aan je voeding, vergeet niet dat het om je gezondheid gaat
– ga weer koken, maak alles zelf en eet niets uit pakjes uit zakjes of wat in een fabriek is gemaakt
– maak je niet al te druk over porties maar focus je op de kwaliteit van je eten.
– zorg dat er volop goede vetten (bijvoorbeeld koude olijfolie, vette vis, avocado, noten) in je voedingspatroon aanwezig zijn
– laat je goed informeren over supplementen (om te beginnen hier
– gebruik psyllium vezels om je darmen gezond te houden (hier een voorbeeld

En misschien wel de belangrijkste: zorg voor een liefdevolle relatie met eten en drinken. Hou ervan, geniet ervan en gun jezelf het beste. Dit jaar zal ik weer veel fijne, heerlijke recepten en blogs plaatsen om je te helpen weer blij te zijn met je voeding.., en jezelf! 🙂

Een waanzinnig gelukkig en mooi 2016 gewenst,

xJ
Auteur van 7 boeken, waaronder de nieuwste versie van In 28 dagen van gifbelt naar tempel

One Response to Dieet, sport, afvallen.. wat moet je daar nu eigenlijk mee?