In 28 dagen van gifbelt naar tempel
Detox nasi met gamba’s

Detox nasi met gamba’s

Een van de absolute favorieten uit het Tempelkookboek, nasi met gamba’s, smullen!!

Ingrediënten
• ± 250 gram rijst
• 1 grote ui, gesnipperd
• 1 flinke teen knoflook, fijngesneden of geperst
• 1 flinke hand taugé
• 1 opscheplepel fijngesneden bladselderij
• Een mespuntje trassi (garnalenpasta)
• Vers gesneden gember (ten grootte van een duim)
• 1 (kleine) prei, in ringetjes gesneden
• 1 klein Spaans pepertje, zonder zaadjes en in ringetjes gesneden
• 10-15 grote (roze) gepelde garnalen (bijvoorbeeld black tiger shrimp)
• Klein handje cashewnoten
• Zeezout
• Versgemalen zwarte peper
• Flinke scheut olijfolie (geen extra vergine)

Bereiding
Kook de rijst en zet deze even apart, zorg dat de rijst goed ‘uitgewalmd’ is, dus niet meer vochtig. Verwarm een klein pannetje zonder olie, rooster hier de cashewnootjes in, let op dat ze niet verbranden. Zet ze even opzij.
Verhit een wokpan op het vuur, zorg dat deze goed heet is. Voeg de olie toe, wacht tot deze warm is. Fruit de ui en knoflook even aan, blijf omscheppen.

Voeg nu toe: de taugé, de bladselderij, de trassi, de gember, de prei en de Spaanse peper. Schep dit goed om!

Voeg nu de rijst toe (niet in een keer, schep steeds om en kijk of je de verhouding goed vindt) en bak deze mee. Voeg nog wat versgemalen peper toe en wat zeezout. Voeg als laatste de garnalen toe en schep het geheel om zodat de garnalen ook goed warm zijn.

Schep in kommen of op borden en garneer met de cashewnootjes.

Ook heel lekker met omeletreepjes en glutenvrije Tamari sojasaus!

Sorry, comments are closed for this post.