De zes tips die je heel goed door de overgang gaan helpen

De zes tips die je heel goed door de overgang gaan helpen

Ik krijg steeds meer vragen over de overgang. Een fase in het leven van een vrouw waar ik persoonlijk nog geen ervaring mee heb. Maar (ik ben 42) welke wel een keer langs gaat komen. En wat mij te wachten staat, geen idee, zoals met veel dingen in het leven lijkt niemand je écht te kunnen voorbereiden.

Wat doe je tegen die vreselijke bijverschijnselen? Pillen? Hormonen? Iets anders? De ervaringen zijn heel verschillend. Sommige vrouwen lijken ‘gewoon’ te stoppen met menstrueren en that’s it. Anderen hebben tien jaar lang problemen en zien deze periode echt als een verschrikkelijke tijd waar niemand de oplossing voor lijkt te hebben.

Er is natuurlijk wel het een en ander bekend, ik hoor weleens wat over het slikken van hormonen (is dat het antwoord? De pil heeft (naast een hoop vrijheid) de gezondheid van vrouwen wel veel problemen opgeleverd**) of bepaalde crèmes. Er zijn natuurlijk ook allerlei fabrikanten van supplementen die van alles aan ons presenteren en daarbij vaak misbruik maken van de wanhoop van de ‘slachtoffers’. Wie heeft de gouden formule?

Gelukkig zijn er manieren om je gezondheid en welzijn te optimaliseren Zonder meteen naar allerlei pillen te grijpen? Hier zes tips die je zelf makkelijk kunt toepassen en mocht je mijn leeftijd hebben (of natuurlijk jonger), begin er dan direct mee 😉

  1. Eet veel meer groenten

Je kunt natuurlijk van alles uit supplementen halen. Ik doe dat ook, naast een zeer goede multi neem ik D3, C, Omega 3 GLA EPA en magnesium. Maar ‘first and foremost’ is het van belang dat je goed/beter gaat eten. En dan bedoel ik specifiek meer groenten. Het liefst veel groene bladgroenten, het liefst bij iedere maaltijd. Zorg sowieso dat je tijdens zowel lunch als diner groenten eet en streef ernaar dat je bord voor minimaal 50% uit groenten bestaat. Je lichaam heeft dit nodig voor alle voedingsstoffen maar ook voor de vezels die ervoor zorgen dat je darmen zo goed mogelijk hun werk kunnen doen.

2) Zorg dat je genoeg slaapt

Een zwaar onderschat probleem; slaaptekort. We zien slaap als een luxe en sommigen zien het zelfs als ‘zonde van onze tijd’. Slaap heb je echter ontzettend hard nodig, voor veel meer redenen dan je misschien denkt. Tijdens slaap herstel je van de dag, verbrand je vet (!), bouw je spieren op, word je mooier, slimmer, sterker en blijer. Heerlijk, toch?

3) Verminder de stressoren in je leven

Een beetje stress, zeker als het niet zo lang duurt, kunnen we prima hebben. Daar zijn we voor gemaakt. We leven echter in een wereld waarin we heel veel chronische stress ervaren, zeker vrouwen. Van de hypotheek, de kinderen, de haast, de file, onze schoonmoeder, de toestand in de wereld, de filmpjes op Facebook, ons gewicht, sociale aangelegenheden, het verleden, de toekomst en ga maar door. Daarbij komt ook de stress die slecht eten en drinken (alcohol bijvoorbeeld) oplevert. Versimpel je leven en probeer de stressvolle dingen, mensen en situaties in je dagelijks bestaan zoveel mogelijk te mijden. Door al die stress functioneert je lichaam slechter maar heb je ook steeds meer trek in slecht voedsel, (veel) snaaien wat je veel schade aanbrengt.

4) Verminder drastisch het gebruik van voorverpakte, bewerkte producten uit de supermarkt

Zoals ik hierboven al zei zijn er verschillende redenen waarom we (blijven) grijpen naar rotzooi in de supermarkt. En steeds meer trouwens. Vroeger deed de familie een week met een 0,75 literfles cola, nu wordt er veelal dagelijks minimaal 1,5 liter weggetikt. De gevolgen zie je om je heen, we worden almaar dikker en zieker. Zorg dat jouw voedingspatroon vooral bestaat uit voedingsmiddelen zonder lijst van ingrediënten, eet puur en onbewerkt en kook zelf. En nee, dat betekent niet het instellen van de magnetron.

5) Ga bewegen (en wat krachttraining)

Met frisse tegenzin lid worden van een sportschool en daar doodongelukkig op een crosstrainer staan? Nee, dat is juist niet wat ik bedoel. Dit gaat over bewegen; een wandeling, een fietstochtje, dat soort dingen. Nu heb ik zelf gemerkt dat je vaak eerst beter moet eten (en in mijn geval geen wijn meer moet drinken) om weer zin te krijgen in bewegen. Echt. Veel mensen voelen zich ellendig en zijn niet vooruit te branden. Dat zijn nu juist al die mensen die sporten al helemaal niet zien zitten. Pak het probleem bij de wortels aan en ga eerst beter eten, dan volgt vanzelf de zin in het bewegen van je lichaam. Beloofd.

6) Wees je bewust van de invloed van alcohol, cafeïne en suiker op je gezondheid

Zoals ik bij tip 5 al zei is beter eten het begin van een gezonder leven. Al doe je in het begin van je verandering niks, doe dat in ieder geval (eerst). En ja, dat gaat ook over de wijntjes, alle koffie die je drinkt en alle voedingsmiddelen waar suiker in zit. En voor de meeste mensen geldt dat dit gaat over bergen suiker. Als je weet dat je een ‘alles of niets’ instelling hebt (bewust of onbewust) met een van deze, overweeg er dan eens helemaal mee te stoppen. Al is het in eerste instantie maar eens een maand.

Succes en be strong!

Nog wat verder lezen: http://www.medicalmedium.com/blog/the-truth-about-menopause

** zie het boek ‘U kunt meer dan u denkt’ van Hans Moolenburgh

 

 

Share

Sorry, comments are closed for this post.