In 28 dagen van gifbelt naar tempel
De kookdag, plan je week vooruit

De kookdag, plan je week vooruit

In mijn boek In 28 dagen van gifbelt naar tempel heb ik het steeds over het belang van een ‘kookdag’. Een dag om je week enigszins voor te bereiden, zodat je iedere dag wat basis dingen hebt wanneer je minder tijd hebt om te koken. Goed inkopen en koken kost tijd en het is handig wanneer je hier in ieder geval een dag per week de tijd voor neemt. Plan het goed, zowel je boodschappenlijst als je kook plan. Zo kun je efficiënt gerechten maken (misschien samen met een vriendin, nog handiger en dan deel je de ‘opbrengst’! :-)) en de vriezer en koelkast volzetten.

Ik krijg weleens berichtjes van mensen die het vreemd vinden dat ik invriezen aanraad in verband met verlies van smaak en voedingsstoffen. Dit is echter een noodzakelijk kwaad voor mensen die een vol bestaan hebben en geen zin hebben om noodgedwongen uit de magnetron te moeten eten.

En of je nu aan het detoxen bent of niet, een kookdag kan sowieso handig zijn. Als je weet dat je week er druk uitziet, denk dan vooruit en maak bijvoorbeeld de zondag van tevoren een aantal gerechten. Denk er altijd aan dat je ze goed laat afkoelen voordat je de porties in de plastic bakjes doet. Kies sowieso voor BPA vrije plastic bakjes wanneer je ze koopt.

Een aantal voorbeelden van gerechten die fijn zijn om op voorraad te hebben:

– gekookte ronde rijst in porties (in de koelkast is deze snel niet meer goed dus invriezen is een goed idee)
– soepen
– boekweit pannenkoeken (met plastic folie ertussen)
– detox lasagne
Chili sin carne
– spreads zoals pesto, tapenade of soorten humus
– aardappelpuree (met schil altijd)
– diepvries fruit (bio te koop bij natuurwinkel), voor je smoothies bijvoorbeeld
– je zelfgemaakte bouillon
– je versgeperste sappen, in porties (handig!)

Sorry, comments are closed for this post.