In 28 dagen van gifbelt naar tempel
9 tips voor goede voeding bij zwangerschap en borstvoeding

9 tips voor goede voeding bij zwangerschap en borstvoeding

Er wordt zoveel over gezegd en geschreven.. en gezwegen! Er zijn veel lijstjes van wat je allemaal niet mag. Maar vaak merk ik dat vrouwen niet weten wat ze dan wél het beste kunnen kiezen behalve van die vage adviezen zoals ‘veel variatie’ of ‘goed je fruit en groenten eten’. Hoe zit het met supplementen? Waarom is er veel te doen over een te snelle bevalling of een keizersnede en de vermeende effecten op de darmflora van het kind? Zoveel ‘experts’, zoveel meningen. Om je in deze jungle een klein beetje op weg te helpen, hier 9 tips om je te helpen tijdens de zwangerschap en tijdens de borstvoedingsperiode.

1) Eet zo puur mogelijk
Wat betekent dit nu eigenlijk? Het belangrijkste: kies en koop (minimaal 75% van je boodschappenmand) producten zonder lijst van ingrediënten. Zoals schrijver Michael Pollan zo mooi zegt; blijf in de periferie van de supermarkt, koop voeding die kan bederven.

2) Koop zoveel mogelijk biologisch
Ik begrijp dat biologische voeding duurder is dan niet biologische voeding. Probeer echter vooral biologische voeding te kiezen, vrij van chemische bestrijdingsmiddelen.

3) Luister naar je cravings
De cravings tijdens de zwangerschap zijn interessant.., je hoort wel verhalen van vrouwen die erop staan dan hun man ’s nachts om drie uur ergens een blik knakworsten vandaan tovert. Bergen chocolade of rare combinaties. Jouw lichaam vertelt je heel duidelijk tijdens de zwangerschap waar je behoefte aan hebt. Interessant om eens verder te kijken wat die cravings nu eens zouden kunnen betekenen, op dit overzicht bijvoorbeeld.

4) Stop met koffie, suiker, alcohol en voorverpakte bewerkte voeding
Dit is er nogal een.. Met alcohol zou ik direct stoppen, nee, ook niet een glaasje maar gewoon helemaal niet. Een osteopaat vertelde mij weleens dat het bij een baby 9 keer zo hard aankomt dus een ogenschijnlijk onschuldig glaasje is hetzelfde als 9 glazen bij jou (een zeer uitgebreide vrijmibo dus!). Suiker zit overal in dus het is zaak om alle verpakkingen om te draaien en te lezen. Nee, een beetje is prima, daar gaat het niet om. En je hebt suikers nodig als brandstof. Maar haal suikers zoveel als je kunt uit natuurlijke bronnen dus fruit en goede koolhydraten.

5) Geen dieet, geen calorieën tellen en niet willen afvallen!
Miljoenen vrouwen zijn je voorgegaan, vaak ook stiekem. Zo min of mager mogelijk eten zodat je niet zoveel aankomt ofwel na de zwangerschap zo snel mogelijk afvalt. Dit is misschien wel het slechtste wat je kunt doen!! Over vet kun je hier een uitgebreid dossier lezen. En tijdens zwangerschap en borstvoeding heb je juist zo hard goede vetten nodig (roomboter, vette vis, avocado, eieren, allemaal biologische en zeer regelmatig) voor allerlei processen. Voor je gewicht zou je veel banger moeten zijn voor toegevoegde suikers, geconcentreerd sap (zie de verpakkingen) dan voor vet.

6) Alleen rust kan je redden
Tijdens de zwangerschap en tijdens borstvoeding verbruik je veel energie. Dat snap je natuurlijk. Maar ook mentaal is het een intense en levensveranderende periode. Dat zorgt vaak voor vermoeidheid en vaak willen vrouwen deze ‘wegeten’. In heel veel gevallen betekent het gewoon dat je moe bent, dat je rust nodig hebt. Ga echt veel eerder naar bed, ga ’s middags even liggen, zet je telefoon geregeld echt helemaal uit (niet alleen op stil), en gun jezelf de rust die je lichaam nodig heeft om alles op orde te krijgen. Voor de zwangeren is het cliché natuurlijk hartstikke waar; neem het er nu van, straks verlang je meer dan ooit naar slaap.

7) Voeg meer van het goede toe
Wanneer je het moeilijk vind om allerlei ‘slechte voeding’ te laten staan, ga dan als eerste starten met het toevoegen van meer goede dingen. Meer rauwkost dus bijvoorbeeld snoeptomaatjes, komkommer, radijsjes, fruit, noten. Zorg dat je dit altijd bij je hebt zodat je altijd iets hebt voordat je ‘genoodzaakt’ bent om rotzooi te kopen bij de benzinepomp of in de kantine. Ook een handige tip: eet zelfgemaakte groentesoep (genoeg recepten op deze site) als lunch of als voorgerecht ’s avonds.

8) Voeg sappen en smoothies toe aan je voedingspatroon
Beide hebben hun eigenschappen en horen naar mijn idee allebei thuis in je voedingspatroon. Hier een duidelijk blog erover. Doe geen sapkuur of drink alleen maar smoothies, je lichaam heeft veel meer nodig tijdens deze intense periode

9) Mag je In 28 dagen van gifbelt naar tempel doen tijdens zwangerschap en/of borstvoeding?
Het programma in dit boek gaat over gezond en echt goed eten. Het is geen detox in de zin van een kuur, een dieet of veel te weinig binnenkrijgen. Inderdaad een maand zonder glutenhoudende granen en zuivel van de koe maar dit heb je dan ook niet nodig. Eet wel granen zoals boekweit, rijst, quinoa of andere glutenvrije pasta’s bijvoorbeeld. Gebruik zuivel van geit en schaap, heerlijk! En verder altijd genoeg en flink gevarieerd. En zoals ik hierboven al heb benadrukt, volg je cravings, die zijn er niet voor niets!

Enjoy the ride of your life 🙂 x

Sorry, comments are closed for this post.